« PAR MOMENT, J'AI LE SENTIMENT QUE DE SAVOIR QUE DES HUMAINS FONT DE L'ART ME TOUCHE PLUS QUE N'IMPORTE QUELLE PEINTURE »
Quentin Derouet travaille aujourd'hui entre ses deux ateliers, à Paris et à Comprégnac dans l'Aveyron où il cultive une roseraie et peint désormais uniquement en fonction des floraisons. Il ancre principalement ses recherches entre la réalisation de ses peintures et les institutions où il réactive ses installations in situ comme en septembre 2022 au Musée d'Art Contemporain de Strasbourg sous l'invitation de la conservatrice Anna Millers (J'aime jouer avec les fleurs et vous ?) ou encore à l'Espace Fondation Écureuil à Toulouse en janvier 2023, ainsi qu'en 2021 au Frac Champagne Ardenne (Encore un geste d'amour). Son travail a été exposé notamment au Musée d'Art Moderne de Saint-Etienne, au Musée d'Art Moderne et d'Art Contemporain de Nice en 2018, au Kunst Merano Arte en Italie en 2015, à la Villa Arson ainsi qu'au Pearl Art Museum de Shanghai en 2021 et au Musée Massena à Nice en 2022, sous le commissariat Jean-Jacques Alliagon.
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LES DÉSERTEURS ?
4 Dec 2024 - 11 Jan 2025BAS JAN ADER | MARIE BRACQUEMOND | JAMES LEE BYARS | GUSTAVE COURBET | SALVATOR DALÍ | QUENTIN DEROUET | SIMON HANTAÏ | VICTOR HUGO | JACQUELINE LAMBA | GHERASIM...Read more -
L'AVENTURE, CROQUEFRUIT
QUENTIN DEROUET 1 May - 8 Jun 2024Avec des œuvres de : ERIC BAUER - HANS BELLMER - VICTOR BRAUNER - ISABELLE DAËRON - MATHILDE DENIZE - OSCAR DOMINGUEZ- MARCEL DUCHAMP - AUBE ELLÉOUËT - JACQUES HÉROLD...Read more -
ODORE L'ART, L'ODEUR ET LE SACRÉ
COMMISSARIAT SANDRA BARRÉ 13 Jan - 20 Feb 2021 Christelle Boulé - Sarkis - Marcel Duchamp et Mathieu Mercier - Romain Vicari - Julie C. Fortier - Quentin Derouet - Joseph Beuys - ORLAN - hermann nitsch -...Read more -
LES COULEURS NAISSENT ET MEURENT
MORGAN COURTOIS — MATHILDE DENIZE — QUENTIN DEROUET — ERIN LAWLOR — ROBERT RAUSCHENBERG — TÊTE LUMBON GABON XIXe — LAQUES CHINOISES XVIIIe 11 Apr - 11 May 2019 -
ROSE, RENONCE À TON NOM
QUENTIN DEROUET 23 Mar - 28 Apr 2018Pour l’exposition Rose, renonce à ton nom, Quentin Derouet fait trace et écrit le vers unique d’un poème sans mots, archaïque et essentiel. Loin d’une gestuelle lyrique, c’est une mélodie...Read more -
AURORES
CLAIRE CHESNIER — JEAN DEGOTTEX — QUENTIN DEROUET — MARA FORTUNATOVIC — SOL LEWITT — ROBERT MALAVAL — EUGENIO PIPO — JEAN VON LUGER 9 Feb - 10 Mar 2018L’aurore est cette lueur qui paraît à l'horizon un peu avant le lever du soleil, ce moment de correspondance au début du jour entre la nuit éclaircie et la journée...Read more
La règle est simple. Un jeu d’enfant. Chacun·e est invité·e à choisir un pétale ou une fleur, à s’en emparer et à l’écraser sur un mur. Colorer, écrire, dessiner : chacun·e est libre de ses gestes ; libre de participer ou non, car un jeu commandé n’est plus un jeu. Le jeu est superflu. Il ne répond à aucune nécessité impérieuse, aucun devoir moral. Il est gratuit, improductif et son issue est incertaine. En fin de partie, que nous donnera à voir cet immense graffiti ? De quelles couleurs apparaîtront les traces dans quelques heures ? Et quelle odeur se dégagera de la pièce ?
Tout jeu a ses règles et ses limites, dans le temps et l’espace. Ici ce sont les quatre murs d’une salle et les 48h des Journées Européennes du Patrimoine. C’est dans ce cadre défini que le jeu peut devenir transgression. Dans la joie et la désinvolture, il invite à outrepasser les règles ordinaires : entacher, saccager, profaner les cimaises immaculées du musée.
La transgression se situe également dans ce geste ambigu : écraser une fleur. Écraser des dizaines de fleurs à l’heure où nous peinons tant à préserver la vie végétale de notre action. Provocation. Pourtant, comment une œuvre pourrait-elle mieux répondre aux exigences de décroissance et d’éco-responsabilité ? Un bouquet de fleurs (locales et saisonnières), un vase et quatre murs. C’est tout. Éphémère et biodégradable, cette œuvre n’encombre le monde d’aucun objet supplémentaire et ne laisse après elle que le plaisir qu’elle a suscité. C’est cette jouissance bienveillante qu’appelle la proposition de Quentin Derouet, comme une ode aux expériences de l’enfance, aux utopies de Robert Filliou et aux manières d’être vivant de Baptiste Morizot.
Anna Millers,
Conservatrice au Musée d'Art Contemporain de Strasbourg, 2022
LA ROSE FAROUCHE
Ou
THE LORD OF THE ROSES
La rose n'a rien à voir avec la tige
et
si l'une est délicate et cruelle, sensible et charnelle, théoricienne et invraisemblable
l'autre est attendue
et
dans l'épais rideau des humides prairieselle pue
La rose blesse et tranche
Pierre Giquel, le15 mai 2016
The birth of art coincides, in the Age of the Reindeer, with a tumult of games and celebration," wrote Georges Bataille in 'Lascaux or the Birth of Art' in 1955. On these Heritage Days: let's celebrate. That is, let's play and transgress. Let the game, with its element of chance, guide us - perhaps - on the traces and begginings of creation.
The rule is simple. Child's play. Everyone is invited to choose a petal or a flower, take hold of it, and crush it against a wall. Coloring, writing, drawing: each is free in their actions; free to participate or not, as a commanded game is no longer a game. The game is superfluous. It responds to no urgent necessity, no moral duty. It is gratuitous, unproductive, and its outcome is uncertain. At the end of the game, what will this immense graffiti show us? In a few hours, what colors will appear in the traces? And what scent will emanate from the room?
Every game has its rules and limits, in time and space. Here, it's the four walls of a room and the 48 hours of the European Heritage Days. It's within this defined framework that the game can become transgressive. In joy and nonchalance, it invites us to go beyond ordinary rules: stain, damage, profane the pristine walls of the museum.
Transgression also lies in this ambiguous gesture: crushing a flower. Crushing dozens of flowers at a time when we struggle so much to preserve plant life from our actions. Provocation. Yet, how could an artwork better meet the demands of downsizing and eco-responsibility? A bouquet of flowers (local and seasonal), a vase, and four walls. That's it. Ephemeral and biodegradable, this work doesn't clutter the world with any additional objects and leaves behind only the pleasure it has elicited. It is this benevolent enjoyment that Quentin Derouet's proposal calls for, like an ode to childhood experiences, the utopias of Robert Filliou, and the ways of being alive by Baptiste Morizot.
Anna Millers,
Curator at the Museum of Contemporary Art in Strasbourg, 2022
LA ROSE FAROUCHE
Or
THE LORD OF THE ROSES
The rose has nothing to do with the stem
and
if one is delicate and cruel, sensitive and carnal, theoretical and improbable
the other is expected
and
in the thick curtain of damp meadows, it stinks
The rose wounds and cuts
To Quentin Derouet
I first see the crystals of a soda glued to the instrument, evoking the soul, for the rose hides in the depths of a cabaret, and its body slides into the shadow, avid for love, a body built for desires, for runners, and too visible travelers lost under the lights.
I first see an abandoned orchestra chair in the pale and gentle entrance. No one knows the wonderful secret it holds, its amiable and cruel lives, the nocturnes it witnessed, and no one noticed the nests of troubles it harbors. Only a young man, apart, strives to weave vertigos, armed with a rose like a brush, a dagger; his flexibility is deserving, his ink is red.
I see the vivid, the crimson. I sense the melancholy lurking in a crevice of the wall, a fold of the canvas, a rustle of paper. In the baroque panoplies that sign the laws of an ephemeral existence, I perceive the deployment of petals falling on the voice, crashing like a sob, bustling to regain vivacity, color, juice. The rose is on display!
Cross the dream! Believe in the passageways that make you a goldsmith! Dive! Your drawing is a catch of scents, don't hold your breath! Fill your nostrils with courtesy, effervescent powder, lower your hand to jump better! Kiss your dazzling tongue! There will always be those playing beach periwinkles; turn the page, enter the oriental street!
The night is crazy
The night is supple
And the wild rose
Shines at your fingers
Healthy revelry
At your red fingers
Violet ball
The night is the daughter of plagiarists
She knows she retreats masked
She calms the arsonists
She wanders in the mosques
She joins her earthly sisters
She lays her cards, she dares
She shaves the beards of brothers
She blazes under makeup and vitriol
The night is blood
A thorn is tattooed
On its pulse
Wild rocket
Injures the fool
The vivid lover
Quentin stands firm in front of the canvas. He knows the duties of the wild knight and makes the rose his fragile sword. The bloody celebration he prepares takes on the trappings of a wedding. What does it matter if the instruments cunningly gather; they emerge for a single color that the evening and its fatigue decline. The abyss of beauty is in the trace left by the gesture: the rubbing is a hiss; the tigress's claws claim the deafening silence after suicide. Asocial, the fabric absorbs eros.
Quentin shakes up prejudices; in the garden of drunken paths, he has picked a bouquet and only offers it to those who love the primitive enigma, adventurous intrigues, poisons that escape when their heady scent is crushed.
Quentin imports dreams into the starry night and grafts them onto inhuman, tribal dances. I sense him defying deserts, reaching unequalled amplitudes, delighted and tragic, jumping, liquid, burning, cutting into the ocean of rose fields the regenerated icy night when petals are torn away one by one. The night is a wounded ghost.
Quentin is an exciter of apparitions. Savvy orchestrator or improvised player, he wanders surfaces crossing lights and shadows; I would have made him a mystic, a lover, a supreme and faltering boy, an emperor walking ragged on a donkey crowned with a diadem, a troll from the northern mountains, a indiscreet messenger from the tombs of the Khalyfes, an unbeliever, a sorcerer working in the court of the Borgias.
Quentin is that famous painter who, in southern Italy, establishes his sulfurous reputation by crumpling leaves with his refined hands as an anonymous writer.
Pierre Giquel, May 15, 2016
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