![JULIETTE ROCHE, Composition à la clef de sol, circa 1917-1918](https://artlogic-res.cloudinary.com/w_1600,h_1600,c_limit,f_auto,fl_lossy,q_auto/artlogicstorage/galeriepaulinepavec/images/view/77874be4bc1d2790f773f09ab984f187j/galeriepaulinepavec-juliette-roche-composition-la-clef-de-sol-circa-1917-1918.jpg)
JULIETTE ROCHE Française , 1884-1980
Composition à la clef de sol, circa 1917-1918
Huile sur carton
Oil on cardboard
Oil on cardboard
55 x 43 cm
21 5/8 x 16 7/8 in
21 5/8 x 16 7/8 in
Courtesy Galerie Pauline Pavec
Née en 1884 et décédée en 1980, Juliette Roche incarne la femme artiste du début du XXe siècle. Sa carrière s'étend des années 1906 aux années 1950. Son œuvre riche...
Née en 1884 et décédée en 1980, Juliette Roche incarne la femme artiste du début du XXe siècle. Sa carrière s'étend des années 1906 aux années 1950. Son œuvre riche et variée est marquée par des événements importants comme en 1913 sa rencontre avec le groupe des cubistes de Salons qui a mené à son mariage en 1915 avec Albert Gleizes. Cette même année, le couple part s'installer aux Etats-Unis, à New York, où Roche est introduite au cercle des Arensberg, par Marcel Duchamp. C'est pendant cette période américaine qu'elle prend part aux activités du groupe Dada et se rapproche de Francis Picabia. Son retour en France dans les années 1920 est marqué par l'enrichissement de son œuvre de diverses publications.
Ce carton a été réalisé dans les années 1917 et 1918 lors du séjour du couple Roche-Gleizes à New York. Dans cette composition à la clef de sol, synthétise toutes les attractions de la modernité incarnée par la ville de New York entre les lumières, la vitesse et la musique.
En effet, New York est la ville du jazz et des clubs, c'est dans les quartiers d'Harlem et de Greenwich Village qu'elle découvre cette night life new-yorkaise et y voit se mélanger tous les types de personnes des danseurs afro-américains à la jeunesse doré des grandes familles de financier.
Ces années à New-York sont marquées par son amitié avec Francis Picabia et Marcel Duchamp qu'elle rencontre dès son arrivée aux États-Unis comme en témoignent les journaux américains d'octobre 1915. De cette amitié, naît un goût pour des compositions mêlant du figuratif et de l'abstrait comme celle-ci.
La Composition à la Clé de Sol illustre parfaitement cette ambivalence entre le figuratif avec des éléments précis comme la clé de sol ou le bateau du premier plan et l'abstrait représentant le reste du paysage en qui semble représenter l'île de Manhattan avec ses gratte-ciel illuminés dans la nuit, entre l'Hudson et l'East river. De plus, on retrouve cet emploi caractéristique de couleurs éclatantes et de grandes lignes qui donne vie et mouvement à cette œuvre.
On retrouve dans cette œuvre, la même vigueur et force de composition que dans le Hachoir de 1917 vendu récemment aux enchères, considéré comme le chef d'œuvre de sa période Dada.
__
Born in 1884 and died in 1980, Juliette Roche embodies the women artist of the early 20th century. Her career covered the years 1906 to 1950. Her rich and varied work is marked by important events such as her encounter with the Cubist group in 1913, which led to her marriage with Albert Gleizes in 1915. That same year, the couple moved to New York, where Roche was introduced to the Arensberg circle by Marcel Duchamp. It was during this American period that she took part in the activities of the Dada group and became close to Francis Picabia. Her return to France in the 1920s was is marked by the enrichment of her work with various publications.
These years in New York were marked for the artist by her friendship with Francis Picabia and Marcel Duchamp, whom she met on her arrival in the United States, as reported in the American newspapers of October 1915 (New York Tribune, October 09 and October 24 1915). This friendship gave rise to a taste for compositions combining figuration and abstraction.Composition à la Clé de Sol perfectly illustrates this ambivalence between figuration and abstraction, with precise elements like the treble clef or the boat in the foreground, and the rest of the landscape more geometric, clearly representing the island of Manhattan with its skyscrapers lit up at night, between the Hudson and the East river. In addition, there is the characteristic use of bright colors and long lines that give life and movement to this obvious but fantasized representation of New York City. This work marks Juliette Roche's definitive link with the Dada scene.
This major work was created between 1917 and 1918, during the Roche-Gleizes couple's stay in New York, such as her iconic American Picnic, now part of the collections of the Centre Pompidou, Musée d’Art Moderne, in Paris.
Composition à la clef de sol synthesizes all the issues of modernity embodied by New York City and its lights, speed, music, buildings and an increasingly consumerist society. Indeed, New York is the city of jazz and clubs, and it was in the Harlem and Greenwich Village districts that Juliette Roche discovered New York nightlife.
In this work, we find the same vigor and compositional strength as in her famous Hachoir from 1917, considered as one of the masterpieces of her Dada period.
Ce carton a été réalisé dans les années 1917 et 1918 lors du séjour du couple Roche-Gleizes à New York. Dans cette composition à la clef de sol, synthétise toutes les attractions de la modernité incarnée par la ville de New York entre les lumières, la vitesse et la musique.
En effet, New York est la ville du jazz et des clubs, c'est dans les quartiers d'Harlem et de Greenwich Village qu'elle découvre cette night life new-yorkaise et y voit se mélanger tous les types de personnes des danseurs afro-américains à la jeunesse doré des grandes familles de financier.
Ces années à New-York sont marquées par son amitié avec Francis Picabia et Marcel Duchamp qu'elle rencontre dès son arrivée aux États-Unis comme en témoignent les journaux américains d'octobre 1915. De cette amitié, naît un goût pour des compositions mêlant du figuratif et de l'abstrait comme celle-ci.
La Composition à la Clé de Sol illustre parfaitement cette ambivalence entre le figuratif avec des éléments précis comme la clé de sol ou le bateau du premier plan et l'abstrait représentant le reste du paysage en qui semble représenter l'île de Manhattan avec ses gratte-ciel illuminés dans la nuit, entre l'Hudson et l'East river. De plus, on retrouve cet emploi caractéristique de couleurs éclatantes et de grandes lignes qui donne vie et mouvement à cette œuvre.
On retrouve dans cette œuvre, la même vigueur et force de composition que dans le Hachoir de 1917 vendu récemment aux enchères, considéré comme le chef d'œuvre de sa période Dada.
__
Born in 1884 and died in 1980, Juliette Roche embodies the women artist of the early 20th century. Her career covered the years 1906 to 1950. Her rich and varied work is marked by important events such as her encounter with the Cubist group in 1913, which led to her marriage with Albert Gleizes in 1915. That same year, the couple moved to New York, where Roche was introduced to the Arensberg circle by Marcel Duchamp. It was during this American period that she took part in the activities of the Dada group and became close to Francis Picabia. Her return to France in the 1920s was is marked by the enrichment of her work with various publications.
These years in New York were marked for the artist by her friendship with Francis Picabia and Marcel Duchamp, whom she met on her arrival in the United States, as reported in the American newspapers of October 1915 (New York Tribune, October 09 and October 24 1915). This friendship gave rise to a taste for compositions combining figuration and abstraction.Composition à la Clé de Sol perfectly illustrates this ambivalence between figuration and abstraction, with precise elements like the treble clef or the boat in the foreground, and the rest of the landscape more geometric, clearly representing the island of Manhattan with its skyscrapers lit up at night, between the Hudson and the East river. In addition, there is the characteristic use of bright colors and long lines that give life and movement to this obvious but fantasized representation of New York City. This work marks Juliette Roche's definitive link with the Dada scene.
This major work was created between 1917 and 1918, during the Roche-Gleizes couple's stay in New York, such as her iconic American Picnic, now part of the collections of the Centre Pompidou, Musée d’Art Moderne, in Paris.
Composition à la clef de sol synthesizes all the issues of modernity embodied by New York City and its lights, speed, music, buildings and an increasingly consumerist society. Indeed, New York is the city of jazz and clubs, and it was in the Harlem and Greenwich Village districts that Juliette Roche discovered New York nightlife.
In this work, we find the same vigor and compositional strength as in her famous Hachoir from 1917, considered as one of the masterpieces of her Dada period.